Tips voor lotgenoten om de docu serie 'Misbruikt' te kunnen kijken!

Blog created on: 03 September, 2017

Tips voor lotgenoten om de docu serie 'Misbruikt' te kunnen kijken!

Tips voor lotgenoten om de docu serie 'Misbruikt' te kunnen kijken!

                    

Aan alle lotgenoten die het eng of spannend vinden om de documentaire 'Misbruikt' te gaan kijken maar toch de wens hebben om het te zien.


na het lezen van de vele mooie en steunende reacties op facebook kwam ik ook aardig wat reacties tegen met de volgende uitspraken;

-ik weet niet of ik het trek om het te kijken

-ik ben bang dat het mij teveel triggert

-ik durf niet te kijken omdat het waarschijnlijk teveel gaat losmaken

-lijkt mij een confronterende documentaire, ik wil het wel zien maar weet niet of ik het kan.


Bij veel van deze reacties bleek dat de mensen wel willen kijken MAAR.............

 

Ik schrijf dit niet om jou te overtuigen om toch te gaan kijken of omdat ik vind dat je dat moet. Ik wil alleen wat tips geven voor iedereen die het toch graag zou willen zien. Het kan namelijk ook heel veel moed geven, erkenning geven, inzichten geven en een duwtje in je rug om er (weer) iets mee te gaan doen. En ja,...uiteraard gaat dit wat met jou doen. Het kan herinneringen en emoties naar boven brengen, je bent immers ook gewoon maar een mens!

Weet ook dat er een Aftertalk na elke uitzending is waarbij je contact op kan nemen met twee deskundigen van Project Speak Now om over de uitzending door te praten, jouw verhaal te vertellen of om vragen te stellen. 


Tips vanuit mijn opleiding voor 'dans en bewegingstherapeut'

(lichaams- en ervaringsgerichte therapie).


-Vertrouwd persoon:  als het mogelijk is, zorg dat er iemand bij jou is die jij vertrouwd en waarbij jij je veilig voelt.


- Gronding: doe vooraf een grondingsoefening (als je er geen een weet kan ik jou een duidelijke uitleg van een makkelijke en snelle grondingsoefening mailen)


- Ademhalingsoefening: leg beide handen op je buik en voel dat je buik groter word bij de INademing en kleiner bij de UITademing, net als een ballon.


- Goed gaan zitten: ga zo zitten dat je jouw beide benen plat op de grond neer kunt zetten, dat je jouw rug tegen de rug van de stoel of bank goed voelt en dat je jouw billen voelt zitten op het zitgedeelte. Probeer even goed bewust te worden waar jouw lichaam de bank of stoel raakt.


- Bij jezelf blijven: hou je handen op jouw buik en probeer bewust te blijven of regelmatig weer bewust te worden van jouw ademhaling. Je kan ook vragen aan degene die bij jou is om je erop te attenderen wanneer jouw adem stokt of te oppervlakkig of te hoog en te snel wordt.


- Stop zetten: als je aan het kijken bent en het wordt even teveel, zet het programma gewoon even op pauze! Ga naar je ademhaling, doe evt. nog een grondingsoefening en/ of schud letterlijk even de spanning uit je lichaam door je armen, benen en hoofd even los te schudden en adem!


- Hyperventilatie: als je gaat hyperventileren......laat het maar gewoon. Van hyperventilatie ga je in principe niet dood. (probeer rustiger adem te halen in plaats van dieper) Het is een natuurlijke manier van het lichaam om spanning en emoties te ontladen als je het op een andere manier niet kunt. Pijn op je borst, tintelende vingers, kaken, neus enz.......als je het toestaat en het er gewoon mag zijn van jou zal de hyperventilatie en alle symptomen ook weer langzaam weg ebben. Wellicht ook goed om de aflevering dan op pauze of stop te zetten.


- Dissociatie: heb jij hier snel last van? Dan is het handig om een veilig persoon bij jou te hebben die tijdens het programma bijvoorbeeld tussendoor even in je hand kan knijpen, even iets tegen je kan zeggen (ben je er nog!?) of iets anders doet zodat je in het HIER en NU kan blijven. Wellicht ook goed om de aflevering dan op pauze of stop te zetten.


- Zie je het echt niet zitten??:  Dan moet je gewoon niet gaan kijken!! Je kan het opnemen en wellicht op een later moment als je er meer klaar voor bent kijken of het gewoon helemaal voorbij laten gaan. Jouw welzijn is veel belangrijker ;-).


- Spanning in je lichaam: Voel je na het kijken heel veel spanning in je lichaam? Schud je zelf even helemaal los en/ of span al je spieren even flink aan bij je INademing terwijl je zit of ligt. Adem langzaam UIT en laat tegelijkertijd de spierspanning langzaam los. Deze kun je meerdere keren herhalen totdat je een verschil voelt. Je voelt bijvoorbeeld dat je meer in de bank weg zakt.


Uiteraard kan ik niets garanderen maar ik hoop dat bovenstaande tips jou wat kunnen ondersteunen.  

Misschien voel jij je na de aflevering uitgeblust, heb je hoofdpijn of andere klachten. Het is oké, geef jezelf de tijd en zorg goed voor jezelf of laat een ander even goed voor jou zorgen. Dat verdien jij en mag jij jezelf echt wel gunnen!!


Kies jij ervoor om te kijken?!.....heel moedig dat je over je angst heen durft te stappen!!

Kies jij ervoor om niet te kijken?!.....heel moedig dat jij jouw grenzen durft aan te geven!!


Zo zie je dat in beide keuzes alleen maar iets goeds zit, beide leveren jou iets op ;-).

Ik wens jullie allemaal super veel moed, kracht, wijsheid en liefde of je nu wel of niet gaat kijken! Uiteindelijk zijn jullie allemaal strijders die één van de meest gruwelijke periodes in jullie leven hebben overleeft!! Vergeet dat nooit ;-)!!!

 

Liefs Melissa <3




Melissa 13 September, 2017 - 04:46:48
Heel moedig van jou Michèle,
Ben benieuwd hoe het bij de volgende aflevering gaat :-)



Michèle 06 September, 2017 - 22:43:26
Dank voor je tips. Ik ben afgehaakt maar wil proberen om de volgende aflevering wel uit te zitten dus ga je tips volgen.



Plaats een reactie

Uw nicknaam:
Bericht:

Registreer voor onze nieuwsbrief!


Uw e-mail adres: (*)

Uw voornaam

Uw achternaam